דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פורקס- פסיכולוגיית המסחר 

מאת    [ 07/07/2009 ]

מילים במאמר: 1543   [ נצפה 2052 פעמים ]

פסיכולוגיית המסחר
המימד הפסיכולוגי וכללי עבודה בסיסיים
לפני שתמשיכו הלאה לדפים באתר העוסקים בניתוח הטכני, תחום אשר מירב הספרים בתחום המסחר בשוק ההון עוסקים בו בפירוט רב, הייתי רוצה להקדיש פרק זה למימד הפסיכולוגי ולכללי עבודה.
לטעמי המימד הפסיכולוגי הוא העיקר במסחר בשוק ההון ללא תלות באיזה שוק אתם סוחרים.
אתם תלמדו ותלמדו ולבסוף תבינו שאין דרך נכונה לסחור, קיים רק מבחן התוצאה, האם הרווחתם או הפסדתם?.
היופי שבמסחר הוא, שלאחר זמן אתם הופכים להיות מומחים של מאפייני האופי שלכם. במהלך הלימוד שלכם אתם תעברו שלבים של כעס, תסכול ותחושות התרוממות.
אני מקווה שתבינו מהר מאשר מאוחר שאין לכם טעם לעקוב וללמוד שיטות של אחרים. אתם יכולים מלימוד שיטות של אחרים לקחת את העקרונות אך לבסוף לא תוכלו לקצר את הדרך ותבינו מהר מאוד שעליכם לפתח שיטת עבודה ייחודית לכם שתמשיכו ותעמלו על מנת לשפר אותה.
אם אין לכם עניין לפתח שיטת עבודה משלכם, עדיף שתיקחו את כספכם ותנו לבית מסחר שייסחר עבורכם.

על מנת להצליח בעולם זה עליכם לשלוט בשלושה גורמים:
1. המחשבות והרגשות שלכם.
2. שיטה שפיתחתם.
3. ניהול נכון של הכסף שלכם לפני כניסה לעסקה ובמהלכה.

כשאנו נכנסים לשוק המסחר אנו נכנסים למעשה לשוק שהוא שונה ממה שהורגלנו לו עד כה.
לעיתים המוטיבציה שלנו להרוויח כסף נוסף יכולה לגרום לנו להפסדים. רבים נכנסים לשוק זה לאחר שאולי בקריירה האישית שלהם הם די הצליחו ולכן מניחים שגם הדרך כאן סלולה להם בבטחה ומגיעים לשוק זה עם ביטחון עודף מה. וישנם את אלו שנכנסים לשוק זה מחוסר כלכלי ומביאים איתם את פחדיהם למסחר.
ישנה דרך שעלינו לעבור בדרכינו להיות סוחרים מצליחים, ודרך זו היא דומה לכל סוג של סוחר. אך בהתאם למאפייני האופי שלנו, אורך המסלול של כל שלב ושלב יהיה שונה.

נוכל לסכם את התוצאה הרצויה בדרכינו להצלחה בשוק זה ע"י שליטה מלאה בכללים אשר רבים מכם שמעתם כבר בוודאי :
1. חתכו הפסדים.
2. תנו לרווחים להצטבר.
3. בחרו את העסקאות הנכונות.

הדרך לשליטה בשלושה הללו ארוכה.
החוקים להם אנו מורגלים בחיי היום יום אינם מתאימים לעולם שוק ההון. אנו חייבים לפתח עם הזמן אישיות אשר מתאימה לעבודה בשוק זה, הווה אומר שליטה טובה יותר על הרגשות שלנו.

זכרו:
1.הנתון החשוב ביותר להצלחה או אי הצלחה הוא אתם.
2. על מנת להצליח בשוק הזה עליכם להתחייב אליו ולהתמיד.
3. אתם חייבים, אבל חייבים להיות ממושמעים באם אתם רוצים לשרוד לאורך זמן.
4. עליכם ללמוד היטב את עקרונות ניהול הכסף לפני כניסה לעסקה ובמהלכה.
5. לפני כל עסקה לימדו להעריך את פוטנציאל הסיכון. ללא סיכון אין רווח.
6. זכרו לחתוך הפסדים בעודם קטנים ולאפשר לרווחים לשלכם להצטבר.
7. הגדירו לעצמכם שיטת עבודה ברורה המספקת לכם כלים ברורים לביצוע החלטות .

בשוק הפורקס מירב הסוחרים מפסידים. אני בטוח שאתם לא אוהבים לקרוא את זה אבל אלו העובדות.
העניין הוא שלא כל כך קשה להרוויח בשוק זה למי שהצליח לצלוח בהצלחה את מה שצוין מעלה.
אילו המסחר בשוק המט"ח היה כך כל, שוק זה כנראה לא היה מתקיים. ישנה עוגה אחת, כמות אחת של כסף שבה מי שמפסיד מפסיד את כספו למי שהרוויח ומי שהרוויח הרוויח על חשבון המפסידים.
לכן קל להגיע למסקנה שהרוב טועים ולכן אל תקשיבו למה שאחרים אומרים או מציעים. לא שהם בהכרח טועים אך חשוב להבין שיש כאן אלמנט חשוב של תזמון. בקצרה, רבים עושים את הדבר הלא נכון בזמן הלא נכון.
בתחילה אנו נמצא את עצמנו סוחרים יותר מידי, מחפשים כל הזמן להיות בפוזיציה. אנו ממהרים לסחור
ולעיתים מתבססים על מזל ועל תקוות. עלינו להבין שאנו חייבים ללמוד ולשפר את שיטות העבודה שלנו.
אין כל הגנה בשוק זה על השפעות הנובעות מפסיכולוגית המונים, הרי כולם בסופו של דבר חשופים לאותם הנתונים. אין אמת ברורה בשוק המסחר.
כניסה לשוק המט"ח ללא לימוד, אימון ופיתוח שיטות עבודה וכללי משמעת ברורים, סופה הפסדים כספיים. לאחר שנחווה הפסדים נתחיל אולי לחוות פחד לפני כל כניסה לעסקה ונאבד את הביטחון.
זהו שלב בלימוד ואל לכם להרפות ידיים.
בשלב הפחד אתם תמשיכו ללמוד ולתרגל. תחזרו לעבוד על מערכת דמו ולא מערכת אמיתית או שתסחרו בפוזיציות קטנות.
לאחר שתחזרו לסחור, כבר תהיו זהירים יותר, אני מקווה ותבינו היטב לפני כל עסקה מדוע אתם נכנסים אליה? מה פוטנציאל הרווח? והכי חשוב,,מה פוטנציאל הסיכון?
ברגע שהגעתם לשלב בו הסיכונים ברורים, אתם על דרך המלך.

פחד מביא לתוצאה ממנה פחדנו וכסף אשר אנו מפחדים להפסיד אותו סופו להיות מופסד. אל תסחרו בכסף אשר חיוני לחיי היום יום שלכם.
על מנת שתוכנית עבודה תעבוד היטב עבורכם היא צריכה להיות תוכנית נכונה עבור לפחות 50 אחוז מהמקרים. באם ב- 50% אלו תקפידו על כללי היסוד של לאפשר לרווחים לרוץ, תמצאו את עצמכם יותר מורווחים מאשר מופסדים מכיוון שב- 50% המקרים האחרים חתכתם הפסדים במהרה.
השוק זז באופן קבוע מקצה לקצה, מעליות לירידות ומשקף למעשה את הרגשות של האחרים, את תחושות "החזירות" ותחושות הפחד. כל התחושות הללו משתקפות לבסוף בגרפים הטכניים ועליכם לפעול על מנת לנטרל רגשות מסוג זה ולהיצמד לחוקים הברורים אשר התוויתם לעצמכם.
הקפידו לסחור רק במה שאתם רואים אל תתפתו לרגשות או לתחושות שלכם. אל תתפתו למחשבות שלכם בנוגע להגיון שבתזוזה מסוימת. לכאורה האידיאל יכול להישמע כפעולה מכאנית לחלוטין, לפעול כמו מכונות, זה היה יכול להיות נכון אבל למדתי מהר מאוד שסוחר טוב לא מתעלם מהאינטואיציה שלו לעיתים.
אם הזמן, אתם תרגישו שאתם חשים את הקצב של הגרף, את קצב התנועות בעת הודעות או בעת השפעות טכניות. המשיכו להתאמן המשיכו לפתח את השיטה שלכם, מה שלא עובד לכם תחליפו. יש רווחים יפים בשוק זה............. למתמידים!!!
כאשר תפתחו לעצמכם שיטה אתם תלמדו רבות על עצמכם. ואף על פי שפיתכם שיטה אתם לא פעם תסטו ממנה ותשאלו את עצמכם מדוע נכנסתם לעסקה זאת שלא עמדה בפרמטרים של השיטה שלכם?עדיף כמובן להימנע משלב שאלות אלו.
עדיין ישלטו בכם תחושות ורגשות טבעיים לחלוטין שלעיתים יובילו לרווח ולעיתים להפסד. אבל לבסוף הסיכויים יהיו נגדכם.
השלב הקל בעסקאות הוא שלב הכניסה לעסקה. יכול להיות שאפילו ניתחתם היטב את תזמון הכניסה. זהו השלב הקל יותר כאמור. בעסקאות המט"ח קשה מאוד לעמוד בקריטריונים שלנו ולצאת בזמן. אל תהיו חזירים, הגדירו לעצמכם נקודות יציאה ברורות. אתם לא בטוחים? תצאו מעסקה!!!.
באם העסקה הולכת נגדכם אל תתפתו לשכנע את עצמכם שהיא עוד תחזור לכיוון שלכם, שוב, אל תסחרו בתקוות. הגדירו כללים ברורים ליציאה גם במימוש רווחים וגם כאשר העסקה פונה נגדכם. הגנו על הקרן שלכם בכל מקרה לאחר שהתחלתם לצבור רווחים. עדיין טוב יותר להרוויח גם רק דולר בודד מאשר להפסיד אותו.
ניהול הכסף בצורה נכונה הינו אחד מאבני היסוד של המסחר בשוק ההון.
חלקו את כמות הכסף שהקצתם למסחר "לחתיכות" של מינימום 10 יחידות כל אחת. אל תרשו לעצמכם להיכנס לעסקה כאשר אתם מסכנים יותר מיחידה אחת. הקצתם 2000 דולר למסחר, כל "חתיכה" תהיה לא גדולה מ- 200 דולר.
בשלב חייכם הראשונים כסוחרים בכסף אמיתי אל תמהרו לסחור בעסקאות בעלות מינוף גדול מידי, אלה החלו בעסקאות של לא יותר מ- 25,000 דולר כאשר ערך כל פיפס יהיה לערך 2.5 דולר. באם עסקה הולכת לכיוון שלכם,תמיד תוכלו להגדיל אותה ב- 25,000 דולר נוספים.
יותר קל לנהל עסקה אחת מאשר שתי עסקאות בו זמנית, התמקדו בעסקה אחת ונהלו אותה היטב. השוק לא בורח וישנם אין ספור הזדמנויות ביום גם אם עסקה זו לא צלחה היטב.
להודעות אין השפעות ארוכות טווח בדרך כלל, אך אל תכנסו לעסקה ממש לפני הודעות חשובות בשוק, גם אם הניתוח שלכם היה נכון. התנועות הפתאומיות שהודעה עשויה לגרום תפעיל לכם את הסטופ-לוס.
לאחר שהחלטתם איזה סוג של סוחרים אתם ולפי איזה כללים ואיזה סקאלת זמן אתם עובדים, הקפידו לעבוד עם כיוון המסחר, זהו הכיוון שהרוב בחר, אל "תצעדו" כנגד השוק.
אין ספק שלכלל של לסחור עם כיוון המסחר יש משמעות רבה, כלל זה מקביל לאמירה - שחה עם הזרם, אבל גם דגים מתים שוחים עם הזרם. לכן עליכם להחליט לאיזה מגמה ובאיזה לוחות זמנים אתם מצטרפים? אף אחד מאיתנו לא אוהב לטעות, האגו שלנו יכול להפריע לנו רבות במסחר וימנע ממנו להודות בטעויות עד אשר יהיה מאוחר מידי. נסו לנטרל את האגו שלכם ככל שתוכלו, אל תשתפו אחרים במהלך שעשיתם או שאתם מתכננים לעשות. עיבדו לבד על מנת שלא תצטרכו אחר כך לחפש צידוקים למהלכים מוטעים. אנו נוטים לטפוח לעצמו על השכם על מהלכים מוצלחים ונוטים מהר מאוד לדחוק הצידה את המהלכים השגויים שבהם הפסדנו כסף.
לא חייבים תמיד להיות בעסקה, מותר ומומלץ לקחת הפסקות. אם אתם לא במצב שתוכלו לנהל את העסקה מסיבות כאלו אן אחרות, אל תיכנסו אליה, הישארו בחוץ. הזדמנויות תמיד יש. כל יום בשוק המט"ח לסוחר היומי הוא יום חדש עם הזדמנויות חדשות, השאירו את האתמול מאחור.
בתחילת דרככם אתם תיווכחו שקשה לכם להתנתק מהגרפים בעת מסחר. מעקב רציף זה מוביל לטעויות. אתם תחוו בזמן אמיתי תנועות על הגרפים אשר יניעו את התחושות הפנימיות שלכם, תחושות של פחד או של חזירות, לפעולה. ביטחו בהחלטות הראשוניות שלכם, קבעתם לעצמכם אסטרטגית כניסה ואסטרטגית יציאה מפוזיציה, קבעתם לעצמכם חוקים אשר מגדירים מתי המצב לא לטובתכם או מתי להעלות את ה SL ולהגן על הקרן או הרווחים שלכם, היצמדו לכללים אלו. היו סבלניים ותנו למהלך שבחרתם בו להתממש. אל תברחו כמו פחדנים מכל תנועה בשוק שהיא נגד הכיוון שלכם. גם מגמה מורכבת ממגמות משנה ומגמות מינוריות. אין כיוון אחד רצוף, סבלנות.
הרעיון הוא לסחור ולא בהכרח לסחור הרבה ולהיות עם יד קלילה על "הטריגר". המטרה היא להרוויח כסף. הגדרת הרווח שלכם יכולה להתבטא לעיתים בעסקה אחת ולעיתים ביותר. הגעתם ליעד הרווח היומי או השבועי שלכם, קחו הפסקה.
ידוע לי שאני חוזר על עצמי אך להזכירכם שרוב הסוחרים בשוק המט"ח מפסידים כסף ואתם חייבים לשאול את עצמכם מדוע הרוב מפסידים ומה עליכם לעשות כדי להרוויח משוק זה? כיצד להפוך לסוחרים מצליחים? אני מאוד מקווה שקריאה בספר זה תספק לכם לא מעט תשובות,אבל לבסוף הכול יהיה בידיכם שלכם.

ישנם עוד כללי מסחר רבים אך אותם נצטרך להסביר במהלך או לאחר ההסברים על הניתוח טכני המוסבר בספר
עודד שובל
http://www.elbaria.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב